Évekig elválaszthatatlan részei voltak a koppenhágai tömegközlekedésnek (turisták számára pedig kiemelten), most mégis kivezetik őket. Megszűnik a fizikai Rejsekort kártya és a DOT app.
De persze nem maradsz modern jegyvásárlási lehetőségek nélkül, ha Koppenhágában vagy környékén akarsz utazni. Nézzük azonban, hogy mi is szűnik meg, és milyen lehetőségeid maradnak.
A fizikai Rejsekort kártya
Ez egy picit szereptévesztős helyzet, ha szó szerint értelmezzük. Maga a Rejsekort szó ugyanis dánul utazási kártyát jelent, és ez az elnevezés nagyon is illett ahhoz a fehér-kék fizikai (azaz kézzel fogható) kártyához, ami egyszerűvé tette az utazást bármilyen tömegközlekedési eszközön a fővárosban és a széles környéken.
A nagy kék fényes körök a metróállomásokon található oszlopokon vagy buszokon a mai napig meghatározói a koppenhágai tömegközlekedésnek, és ezek funkciója éppen a Rejsekort kártya érvényesítése (volt). A zöld Check ind feliratnál megkezdted az utazást, a piros Check ud feliratnál befejezted az utazást. A kártyádon lévő összeget pedig a rendszer automatikusan terhelte meg az utazás (zónák alapján) számított költségével. A kártyát a nagyobb megállókban elhelyezett terminálokon tudtad tölteni.

Ez a turista verzió, lehetett rendelni névre szóló kártyát is helyi lakosoknak. De a legkellemetlenebb ebben az egész történetben az volt – és ezért én egyáltalán nem bánom ennek a rendszernek a megszűnését -, hogy legalább 150 koronád (nagyjából 20 Euró vagy 8000 Ft) mindig benne állt. Egyrészt a kártyának volt egy 80 koronás díja – ezt sosem kaptad vissza. Másrészt ha az egyenleg 70 korona alá ment, akkor már nem engedett be a rendszer még akkor sem, ha csak mondjuk zónán belül terveztél mozogni.
Szóval száz szónak is egy a vége: ez a fizikai kártya szűnik most meg. De maga a Rejsekort, app formájában megmarad. Ezt értettem szereptévesztés alatt: az utazási kártya megszűnik, de az Utazásikártya marad. Mindenesetre ez még mindig egy nagyon jó megoldás, ha ad-hoc alapon utazol, és nincs szükséged napijegyre vagy bérletre. Ráadásul az appban már nincs ez a 150 korona bennragadt pénz sem. De ehhez lásd még az utolsó pontot.
DOT app
Szintén nagyon népszerű volt a turisták körében a DOT alkalmazás. DOT = Din Offentlige Transport – szó szerint a te közösségi közlekedésed, de itt konkrétan a Koppenhága és környékének tömegközlekedését összefogó hatóság.
Az ő applikációjukban szuper napijegyeket (24, 48, 72, 96 és 120 órás jegyeket) lehetett például venni, amiket a turisták érthető okokból nagyon szerettek. Egy 48 órás, azaz két teljes napra érvényes jegy például jelenleg 160 koronába kerül, míg egy egyszeri jegy nagyjából 22 korona (zónafüggő). Tehát lényegében 2 nap alatt 8 utazásnál már jobban jársz ezzel a jegytípussal, ami pedig a Koppenhágába néhány napra érkező turisták számmára ideális helyzet. Hiszen ha be akarod járni a várost, akkor valószínűleg rengeteget fogod használni a tömegközlekedést.

Na most azért sopánkodni nem kell – nem a napijegy lehetősége, hanem a konkrét DOT app szűnik meg. Valamilyen oknál fogva Dániában szeretik a tömegközlekedést szétaprózni, és a megszámlálhatatlanul sok jegy- és bérlettípus árusítását még annál is több online verzióban is lehetővé tenni. Ezekből szűnik meg egy.
Akár a napijegyre, akár egyszeri utazásokra is megmarad viszont a Rejsebillet alkalmazás, amivel ezen kívül még havibérletet is lehet vásárolni. Bár hozzáteszem, hogy e sorok írásakor még létezik a DOT app, és a Rejsebillet nem tudja a napijegyet, de a közleményük szerint ez valamikor 2025 őszétől már elérhető funkció lesz.
Hogyan utazz Koppenhágában?
Egyrészt javaslom, hogy töltsd le mindkét alkalmazást és jelentkezz is be. Ez pénzbe nem kerül, viszont betölteni az adataidat, hozzákapcsolni a bankkártyát egy kicsit hosszadalmasabb folyamat, ezt ne hagyd az utolsó percre, amikor a vonat után szaladsz a repülőtéren. Itt érheted el őket (nem a vonatot, hanem a két applikációt):
Másrészt észnél kell lenni, és attól függően választani alkalmazást és jegytípust, hogy hol és mennyit fogod használni a tömegközlekedést. Tehát még az is lehet – ezért is javasoltam mindkettőt letölteni -, hogy egy pár napos koppenhágai kirándulás alkalmával bizonyos napokon a Rejsekort, máskor a Rejsebillet lesz a jobb.
- Először mindig nézd meg a Rejsebillet alkalmazást, mert vannak benne akciós lehetőségek. Pl. hétvégére olcsóbb napijegy a metróra, iskolaszünetben olcsóbb 12 órás jegy és hasonlók.
- Egy-egy útra valószínűleg a Rejsekort lesz a jobb. Itt becsekkolsz az adott helyszínen, ahol felszállsz (ezt az app magától intézi, neked csak el kell húzni a kapcsolót), és kicsekkolsz ahol leszállsz. Ő kiszámolja az utat, csúcsidőn kívül kedvezményt ad, és még azt is kezeli, ha mondjuk fél órán belül visszaszállsz.
- Ha naponta 5 utazást vagy többet tervezel, akkor valószínűleg megéri a napijegyeket megvenni a Rejsebilletben. Itt ráadásul minél hosszabb időszakra vásárolsz, annál olcsóbb lesz egy napra viszonyítva az ár, és ez tényleg korlátlan utazást biztosít. A vásárlás egyszerű, csak néhány lehetőség van a zónákat illetően: gyakorlatilag Koppenhága közigazgatási területétől kiindulva egyre nagyobb területekre tudod ezt a jegytípust megvenni.
- Ha 5 napnál tovább maradsz Koppenhágában, akkor – szintén a Rejsebillet appban – már érdemes elgondolkozni a 30 napos bérlet megvásárlásában. Itt viszont konkrétan meg kell adni, hogy milyen zónákra szeretnéd a bérletet megvásárolni, ez egy kicsit bonyolultabb lehet, ha nem itt élsz.
Tipp: A Rejsebillet appban viszont nem javaslom egyszeri jegy vásárlását, ez általában többe kerül, mint ugyanaz az utazás a Rejsekort appal.
Extra tipp 2025-re (vagy 2026-ra???)
És persze ha még 2025 őszének azon pillanatáig olvasod ezt a cikket, amíg nem frissítették a Rejsebillet alkalmazást, azért a biztonság kedvéért töltsd le a DOT appot is. Na nem csak azért, hogy saját bőrödön érezd, milyen nagyszerű egy világvárosban egyenesen 3 különböző applikációval zsonglőrködve utazni, hanem hogy lehetőséged legyen as igen kedvező árú napijegyek megvásárlására is.